GÜMRÜK
MÜŞAVİRLERİ POTANSİYEL SUÇLU DEĞİLLER!..
ONLARI ÖN YARGI İLE POTANSİYEL SUÇLU OLARAK GÖRMEK ÇOK YANLIŞTIR.
ONLARI ÖN YARGI İLE POTANSİYEL SUÇLU OLARAK GÖRMEK ÇOK YANLIŞTIR.
*
HİÇBİR
KURUM KENDİ TEŞKİLATI MENSUPLARINA BU KADAR ÖN YARGILI YAKLAŞMAMIŞTIR.
Gümrük Ticaret Bakanlığı Gümrük Müşavirlerini koruması gerekirken, sanki onlardan intikam alır gibi, çok basit olaylarda mesleklerini ellerinden alarak, onları potansiyel suçlu olarak addederek, ekmek paralarını kazanmalarına engel olmamalıdır.
Gümrük Ticaret Bakanlığı Gümrük Müşavirlerini koruması gerekirken, sanki onlardan intikam alır gibi, çok basit olaylarda mesleklerini ellerinden alarak, onları potansiyel suçlu olarak addederek, ekmek paralarını kazanmalarına engel olmamalıdır.
Gümrük
Kanununda değişiklik yapılmasına dair kanun tasarısı hazırlanmış ve İstanbul
Gümrük Müşavirleri derneğine gönderilerek, görüş ve düşünceleri istenmiştir.
Aşağıda
hazırlanan kanun taslağını okuduğunuzda, siz de bizler gibi şu kanaate
ulaşacağınıza eminiz.
Bakanlık
diyor ki, sevgili Gümrük Müşavirleri, siz bu mesleği icra etmeyin. Ettiğiniz
takdir de, size en ufacık bahane ile ceza veririm ve iki kere cezanın üzerinden
de, sizi meslekten atarım. Bir daha bu mesleği yapamazsınız. Emekli aylığınıza
da katkıda bulunamazsınız.
Meslekten
haksız yere men edilen o kadar çok Gümrük Müşavirleri var ki, suçlandıkları ve
haklarında dava açıldığı mahkemelerden beraat etmelerine ve beraat kararlarını
da Bakanlığa iletmelerine rağmen, mesleğe döndürülmemekte ve potansiyel suçlu
olarak hayatlarını eza ve cefa içerisinde devam ettirmelerine göz
yumulmaktadır.
Aşağıda
hazırlanmış olan kanun taslağı bu şekilde çıkarıldığı takdirde, artık Gümrük
Müşavirlerinin Müşavirlik mesleğini icra edebilmeleri mümkün olamayacaktır.
Burada bir
çelişki de mevcuttur.
Taslak
metinin Madde 230/A-1. Maddesinde: Müşavirler ve gümrük müşavir yardımcıları,
görevleri sırasında veya görevleri sebebiyle işledikleri suçlardan dolayı
fiillerinin niteliğine göre Türk Ceza Kanununun kamu görevlilerine ait
hükümleri uyarınca cezalandırılır, denilmektedir.
Bu duruma
göre cezalandırılması istenilen Müşavirler hakkında o zaman neden aşağıdaki
hükümler konmuştur. TC. Kanununda bu hükümler yoktur. En önemlisi de, Gümrük
Müşavirleri serbest meslek mensubudurlar. Memur değildirler. Neden memurlar
gibi cezalandırılmaktadırlar. Gümrük Ticaret Bakanlığının çalışan elemanı
değillerdir. Bir hata yapmaları halinde T.Ceza Kanununun amir hükümleri
uygulanır. Neden memur gibi disiplin cezası verilerek, suçlu olup olmadıkları
ispatlanmadan meslekten geçici veya meslekten men cezası verilir, bunu da
anlamak mümkün değildir.
EN
ÖNEMLİSİ DE NEDEN GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI GÜMRÜK MÜŞAVİRLERİNİN "MESLEK ODASI KURMALARINI" ENGELLEMEKTEDİR?
Gümrük ve
Ticaret Bakanlığı Gümrükler Genel Müdürlüğü-Gümrük Müşavirleri Dairesi
tarafından Derneğimize gönderilen yazıya istinaden Gümrük Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı taslağının 230/A, 230/B ve Geçici 9 uncu
maddeleri ile Geçici 6 inci maddenin kaldırılmasına ilişkin Derneğimiz görüşü
istenmiştir.
Söz konusu
kanun tasarısı ile ilgili olarak görüş ve önerilerinizi 07 Mart 2016
Pazartesi mesai saati bitimine kadar derneğimize e-posta ya da faks ile
göndermenizi önemle rica ederiz.
TASLAK
METİN
GÜMRÜK
KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
Madde 230/A- 1. Müşavirler ve gümrük müşavir
yardımcıları, görevleri sırasında veya görevleri sebebiyle işledikleri
suçlardan dolayı fiillerinin niteliğine göre Türk Ceza Kanununun kamu görevlilerine
ait hükümleri uyarınca cezalandırılır.
2.
Müşavirlik mesleğinin onuruna aykırı fiil ve hareketlerde bulunanlarla
görevlerini yapmayan veya kusurlu olarak yapan ya da görevin gerektirdiği saygı
ve güvene uygun biçimde davranmayan müşavirler, gümrük müşavir yardımcıları ile
stajyerler hakkında, müşavirlik hizmetlerinin gereği gibi yürütülmesi amacıyla,
durumun niteliğine ve ağırlık derecesine göre aşağıda tanımlanan disiplin
cezaları verilir. a) Uyarma; mesleğin icrasında daha dikkatli davranılması gerektiğinin
yazı ile bildirilmesidir. b) Kınama; görevinde ve davranışında kusurlu
sayıldığının yazı ile bildirilmesidir. c) Geçici olarak meslekî faaliyetten
alıkoyma; meslekî sıfatı saklı kalmak kaydıyla altı aydan az, bir yıldan çok
olmamak üzere meslekî faaliyetten alıkoymadır. ç) Meslekten çıkarma; meslek
izin/yetki belgesinin veya gümrük müşavir yardımcılığı kimliğinin geri
alınarak, mesleği icra etmesine izin verilmemesi ve sicil kaydının
silinmesidir.
3. Gümrüklerde uygulanan mevzuat hükümlerinin
ve Bakanlık tarafından belirlenen usul ve esasların yerine getirilmesinde
gerekli özeni göstermemek uyarma cezasına tabidir.
4. Kınama cezasını gerektiren fiil ve haller
şunlardır: a) Mesleki konularda yapılacak sözleşme hükümlerine riayet etmemek,
b) Mesleği icabı bilmesi gereken durumlarda yanlış veya yanıltıcı beyanda
bulunmak, c) Görev sırasında kamu görevlilerine sözlü saldırıda bulunmak, ç)
Başka bir meslek mensubu ile sözleşmesi bulunan müşterilere, bilerek iş önermek
ve diğer meslek mensubu hakkında olumsuz yorumlarda bulunmak, d) Kendisi,
hizmetleri ve faaliyetleri hakkında gerçekdışı veya yanıltıcı açıklamalarda
bulunmak, e) Kullanıcı/erişim kodu ve şifresini maiyetinde çalışan müşavir
yardımcısı ve stajyerlere kullandırmak, f) Gümrük müşavirliği şirketinde
ortaklığı varken aynı şekilde kurulmuş ikinci bir gümrük müşavirliği şirketine
ortak olmak, g) Uyarma cezasını gerektiren fiilin, cezanın verildiği tarihten
itibaren iki yıl içinde tekrar işlenmesi.
5. Geçici
olarak mesleki faaliyetten alıkoyma cezasını gerektiren fiil ve haller
şunlardır: a) Meslek mensubu olmayanlar ile gümrük müşavirliği mesleğinin icra
edilmesini sağlayacak işbirliği ve ortak çalışma ortamı oluşturmak, b) Gerekli
tedbirleri almayarak kullanıcı/erişim kodu ve şifresinin üçüncü kişiler
tarafından kullanılmasını sağlamak, c) Görev sırasında kamu görevlilerine fiili
saldırıda bulunmak, ç) Gümrük müşaviri ve müşavir yardımcısı olmayan şahısları
gümrük müşavirliği şirketine ortak yapmak, d) Dolaylı temsilci sıfatıyla,
meslek mensubu olmayan gerçek ve tüzel kişilere tabi ve onların iş yerlerine
bağlı olarak açık veya gizli hizmet akdi ile çalışmak, e) Kınama cezasını
gerektiren fiilin, cezanın verildiği tarihten itibaren iki yıl içinde tekrar
işlenmesi.
6. Meslekten çıkarma cezasını gerektiren fiil
ve haller şunlardır: a) Yedi yıllık dönem içinde iki defa geçici olarak mesleki
faaliyetten alıkoyma cezası ile cezalandırıldıktan sonra bu cezayı gerektiren
fiili yeniden işlemek, b) İzin belgesini, kullanıcı/erişim kodu ve şifresini
bir başkasına kiraya vermek veya izin belgesini, kullanıcı/erişim kodu ve
şifresini devamlı veya geçici olarak üçüncü kişilere kullandırmak, c) Başka
gümrük müşavirlerinin ad, unvan ve şifrelerini kullanarak beyanname düzenlemek,
ç) Diğer müşavir ve/veya müşavir yardımcıları ile Bakanlık merkez ve taşra
personeli hakkında ilgili kuruluşlara asılsız ihbar veya şikâyette bulunmak, d)
Affa uğramış, ertelenmiş, hükmün açıklanması geriye bırakılmış veya paraya
çevrilmiş olsa dahi Kanunun 227 nci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinde
sayılan suçlardan birinden hüküm giymek.
7.
Yukarıda sayılan ve disiplin cezası verilmesini gerektiren fiil ve hallere
nitelik ve ağırlıkları itibariyle benzer eylemlerde bulunanlara da aynı neviden
disiplin cezaları verilir.
8. Gümrük müşavirleri ve gümrük müşavir
yardımcıları, uyarma ve kınama cezalarının verildiği tarihten itibaren beş yıl,
geçici olarak mesleki faaliyetten alıkoyma cezasının verildiği tarihten
itibaren on yıl geçtikten sonra Bakanlığa başvurarak, verilmiş olan cezaların
sicil dosyasından silinmesini isteyebilir. Başvurular Bakanlıkça
değerlendirilerek sonuçlandırılır. Meslekten çıkarma cezaları sicil dosyasından
silinmez.
9.
Disiplin Kurulları, önerilen cezayı kabul veya reddedebileceği gibi bir alt
disiplin cezasının uygulanmasına da karar verebilir.
10.
Savunma alınmadan disiplin cezası verilemez. Yetkili disiplin kurulunun on
günden az olmamak üzere verdiği süre içinde savunma yapmayanlar, savunma
hakkından vazgeçmiş sayılır.
11.
Disiplin cezaları, fiilin mevzuat hükümlerine aykırılığının gümrük idarelerince
tespit edildiği tarihten itibaren üç yıl, her halükarda fiilin işlendiği
tarihten itibaren beş yıl içinde verilmediği takdirde zamanaşımına uğrar.
Ancak, mevzuata aykırı işlem ve eylemlerin aynı zamanda bir adli kovuşturma
konusu olması halinde, bu aykırılık için Türk Ceza Kanununda öngörülen
zamanaşımı hükümlerine göre disiplin cezası verilir.
12. Uyarma
ve kınama cezası yetkili gümrük ve ticaret bölge müdürü, geçici olarak mesleki
faaliyetten alıkoyma cezası Bakanlık Merkez Disiplin Kurulu, meslekten çıkarma
cezası Bakanlık Yüksek Disiplin Kurulu tarafından verilir.
13.
Disiplin cezaları verildiği tarihten itibaren hüküm ifade eder ve derhal
uygulanır.
14.
Disiplin işlem ve kararına konu teşkil edecek bir eylemden dolayı aynı zamanda
ceza mahkemesinde dava açılmış olması disiplin soruşturması açılmasını
engellemez. Ceza mahkemesince mahkumiyet kararı verilmesi veya verilmemesi
halleri, ayrıca disiplin cezası verilmesini etkilemez.
15. Gümrük
Kanununa ve gümrüklerde uygulanan mevzuat hükümlerine aykırı hareketleri tespit
edilen gümrük müşavirleri ve gümrük müşavir yardımcılarının izin belgeleri
gümrük ve ticaret başmüfettişleri, gümrük ve ticaret müfettişleri, gümrük ve
ticaret müfettiş yardımcıları ile gümrük ve ticaret bölge müdürleri tarafından
gerek görülmesi halinde tedbir mahiyetinde geçici olarak alınır ve gümrüklerde
iş takip etmelerine izin verilmez. Bu durum, gerekçesi ile birlikte izin
belgesinin alınmasını izleyen gün Bakanlığa bildirilir. Bu yöndeki inceleme ve
araştırma üç ay içerisinde tamamlanmadığı takdirde, tedbir kendiliğinden
kalkar. Bu şekilde izin belgeleri alınanlar hakkında geçici mesleki faaliyetten
alıkoyma cezası verilmesi halinde, tedbir mahiyetinde izin belgelerinin alındığı
süre, verilen cezadan mahsup edilir.
16.
Mesleğe alınma şartlarından herhangi birini taşımadığının sonradan anlaşılması
veya mesleğin ifası sırasında bu şartlardan herhangi birinin kaybedilmesi
halinde, müşavir ve müşavir yardımcılığı izin belgeleri Bakanlık tarafından
iptal edilir.
Madde
230/B- 1. Gümrük müşavirliği ve gümrük müşavir yardımcılığı sınavı açılmasına
ilişkin işlemler Bakanlıkça yürütülür. Gümrük müşavirliği ve gümrük müşavir
yardımcılığı sınavları Bakanlıkça belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde
yapılır. Kanunun 227 ve 228 inci maddelerinde belirtilen koşulları sınavın
açıldığı yılbaşında sağlamış olanlar, o yıl açılan gümrük müşavirliği veya
gümrük müşavir yardımcılığı sınavlarına müracaat edebilirler. Gümrük
müşavirliği ve gümrük müşavir yardımcılığı sınavlarına en fazla üçer kez
girilebilir.
Geçici
Madde 6 - Kaldırılmıştır.
Geçici Madde 9- 1. Bu Kanunun geçici 6 ncı
maddesi uyarınca yapılan gümrük müşavirliği ve gümrük müşavir yardımcılığı
sınavları, Kanunun 230/B maddesi hükmüne göre yapılacak sınavlarda göz önüne
alınır. 2. Bu Kanunun geçici 6 ncı maddesi uyarınca verilen disiplin cezaları,
Kanunun 230/A maddesi uyarınca verilecek disiplin cezalarının uygulanmasında
esas alınır. 3. Bu Kanunun yürürlüğe girmesinden önce işlenen suçlar nedeniyle
disiplin cezası önerilen ve Yüksek Disiplin Kurulu ile Merkez Disiplin Kurulu
gündeminde bulunan dosyalar 3 ay içinde 4458 sayılı Kanunun bu Kanun ile
yürürlükten kaldırılan geçici 6 ncı maddesinin mülga hükümleri gereğince karara
bağlanır. Bu Kanunun yürürlüğe girmesinden önce işlenen suçlar hakkında 4458
sayılı Kanunun bu Kanun ile yürürlükten kaldırılan geçici 6 ncı maddesinin
mülga hükümleri gereğince işlem yapılır.
Geçici
Madde 6 – Gümrük müşavirleri ve gümrük müşavir yardımcıları çıkarılacak bir
kanunla bağlı bulundukları gümrük ve muhafaza başmüdürlüğü görev alanı
itibariyle kamu kurumu niteliğinde meslek kuruluşu şeklinde örgütleninceye
kadar aşağıdaki hükümler uygulanır:
1. 1615 sayılı Gümrük Kanunu hükümlerine göre
kurulan Gümrük Komisyoncuları Dernekleri faaliyetlerine devam eder ve sınav
açılması ile izin belgeleri verilmesi işlemleri Gümrük Müsteşarlığınca
yürütülür.
a) Gümrük
müşavirliği ve gümrük müşavir yardımcılığı sınavları Müsteşarlıkça belirlenen
usul ve esaslar çerçevesinde her yıl bir kez yapılır.
b) 227 ve
228 inci maddelerde belirtilen koşulları sınavın açıldığı yıl başında sağlamış
olanlar,o yıl açılan gümrük müşavirliği veya gümrük müşavir yardımcılığı
sınavlarına müracaat edebilirler.
c) Gümrük
müşavirliği ve gümrük müşavir yardımcılığı sınavlarına en fazla üçer kez
girilebilir. 2. Gümrük müşavirliği veya gümrük müşavir yardımcılığı mesleğin
vakar ve onuruna aykırı fiil ve hareketlerde bulunanlarla, görevlerini yapmayan
veya kusurlu olarak yapan ya da görevinin gerektirdiği güveni sarsıcı
hareketlerde bulunan meslek mensupları hakkında, gümrük müşavirliği
hizmetlerinin gereği gibi yürütülmesi amacıyla, durumun niteliğine ve ağırlık
derecesine göre aşağıda tanımlanan disiplin cezaları verilir.
a) Uyarma: Meslek mensubuna mesleğinin
icrasında daha dikkatli davranması gerektiğinin yazı ile bildirilmesidir.
b) Kınama: Meslek mensubuna görevinde ve
davranışında kusurlu sayıldığının yazı ile bildirilmesidir. c) Geçici olarak
mesleki faaliyetten alıkoyma: Mesleki sıfatı saklı kalmak şartıyla altı aydan
az,bir yıldan çok olmamak üzere mesleki faaliyetten alıkoymadır.
d) Meslekten çıkarma: Meslek mensubunun izin
belgesinin geri alınarak, bir daha bu mesleği icra etmesine izin
verilmemesidir.
3. Mesleki
kurallara, mesleğin vakar ve onuruna aykırı fiil ve harekette bulunanlarla,
görevin gerektirdiği güveni sarsıcı harekette bulunan meslek mensupları
hakkında, ilk defasında uyarma, tekrarında ise kınama cezası uygulanır.
Görevini bağımsızlık, tarafsızlık ve dürüstlükle yapmayan veya kusurlu olarak
yapan ya da bu Kanunda yer alan mesleğin genel prensiplerine aykırı harekette
bulunan meslek mensupları için geçici olarak mesleki faaliyetten alıkoyma
cezası uygulanır. Sahte belgelere dayanılarak yanlış beyanda bulunulduğunun,
ancak bu durumun gümrük müşavirinin bilgisi dışında olduğunun, bununla
birlikte, bir araştırma sonucunda gerçek durumun öğrenilebileceğinin Gümrük
Müsteşarlığı merkez denetim elemanlarınca rapora bağlandığı durumlarda, ilgili
gümrük müşavirine ilk defasında kınama cezası verilir. Bu hususun tekerrür
etmesi halinde geçici olarak mesleki faaliyetten alıkoyma cezası uygulanır.
7.1.1932 tarihli ve 1918 sayılı Kaçakçılığın Men ve Takibine Dair Kanun
hükümlerine göre kaçakçılık suçundan mahkûmiyet kararı kesinleşen meslek
mensuplarına, meslekten çıkarma cezası verilir.
4. Üç
yıllık dönem içinde iki veya daha fazla disiplin cezasını gerektiren davranışta
bulunan meslek mensubuna, her yeni suçu için bir öncekinden daha ağır ceza
uygulanabilir. Beş yıllık dönem içinde iki defa mesleki faaliyetten alıkoyma
cezası ile cezalandırılmasından sonra bu cezayı gerektiren fiili yeniden
işleyen meslek mensupları hakkında meslekten çıkarma cezası uygulanır. Disiplin
kurulları bir derece ağır veya bir derece hafif disiplin cezasının
uygulanmasına karar verebilirler. Takibat ve hüküm tesisi, disiplin
soruşturması yapılmasına ve disiplin cezası uygulanmasına engel değildir.
5. Meslek
mensubu hakkında savunması alınmadan disiplin cezası verilemez. Yetkili
disiplin kurulunun on günden az olmamak üzere verdiği süre içinde savunma
yapmayanlar, savunma hakkından vazgeçmiş sayılırlar. Disiplin cezaları
kesinleşme tarihinden itibaren uygulanır.
6. Gümrük
müşavirleri ve gümrük müşavir yardımcıları, görevleri sırasında veya görevleri
sebebiyle işledikleri suçlardan dolayı fillerinin niteliğine göre Türk Ceza
Kanununun Devlet memurlarına ait hükümleri uyarınca cezalandırılır.
7.
Disiplin cezaları bir dava sonucuna bağlı olmaksızın mevzuat hükümlerine
aykırılığı gümrük idarelerince tespit edildiği tarihten itibaren üç yıl süreyle
uygulanmadığı takdirde zamanaşımına uğrar. Mevzuata aykırı işlem ve eylemlerin
aynı zamanda bir adli kovuşturma konusu olması halinde, bu aykırılık için Türk
Ceza Kanununda öngörülen zamanaşımı hükümlerine göre disiplin cezası
verilebilir.
8. 2 numaralı bentte belirtilen uyarma ve
kınama cezası yetkili gümrük başmüdürü, geçici olarak mesleki faaliyetten
alıkoyma cezası Müsteşarlık Merkez Disiplin Kurulu, meslekten çıkarma cezaları
Müsteşarlık Yüksek Disiplin Kurulu tarafından verilir.
9. Bu
Kanuna ve gümrüklerde uygulanan mevzuat hükümlerine aykırı hareketleri görülen
gümrük müşavirleri ve gümrük müşavir yardımcılarının izin belgeleri gümrük
müfettişleri, gümrük müfettiş yardımcıları, kontrolörler, stajyer kontrolörler
ve gümrük ve mahafaza başmüdürleri tarafından gerek görülmesi halinde tedbir
mahiyetinde geçici olarak alınır ve gümrüklerde iş takip etmelerine izin
verilmez. Bu durum, gerekçesiyle birlikte izin belgesinin alınmasını izleyen
günde Müsteşarlığa bildirilir. Bu şekilde izin belgeleri alınanlar hakkında
geçici mesleki faaliyetten alıkoyma cezası verilmesi halinde, tedbir
mahiyetinde izin belgelerinin alındığı süre verilen cezadan mahsup edilir. 10.
Gümrük müşavir derneklerince, gümrük müşavirlerinin yapacakları iş ve işlemler
karşılığı alacakları asgari ücretleri gösteren ve takvim yılı bazında
belirlenen Asgari Ücret Tarifesi, Müsteşarlıkça uygun görülerek onaylanmak
suretiyle uygulamaya konulur.
Gümrük iş takibi sektöründe Gümrük ve Ticaret Bakanlığı 'işveren' olmadığı gibi, Gümrük Müşaviri ve Gümrük Müşavir Yardımcıları da 'işçi' değildir. Gümrük Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ile Gümrük Müşavirleri ve Yardımcıları köleleştirilmek istenmektedir. Tasarıyı hazırlayan siyasiler de gümrük bürokratları da aklına başına devşirmesi ve bu çalışmadan vazgeçmelidir. Gümrük Müşavirleri ve Yardımcıları 'Oda' talebinden vazgeçmemeli ve derhal onur ve özgürlük mücadelesine başlamalıdır. Hiç vakit geçirmeden isyan bayrağını çekmelidir. Mehmet ÇARDAK / Gümrük Müşaviri
YanıtlaSil